Skip to main content

 

Kuid analüütikud ennustavad laenunõudluse järsku langust, mis kannab löögi Tesla kasumile.  

Rootsi autotootja Volvo Cars müüs Euroopas niivõrd palju hübriidmudeleid, et on valmis pakkuma süsinikukvoote nendele konkurentidele, kes ei ole veel jõudnud valmistuda järgmisest aastast karmistuvate, Euroopa komisjoni poolt kehtestavate CO2 heitkoguste normidega. “Meil on suurepärane positsioon. Trahvid meid kindlasti ei riiva. Tegelikult suudame isegi toetada meie konkurente, kui nad seda soovivad”, – ütles Financial Times´ile Volvo Cars finantsdirektor Karla de Geiseleer.   

10 aastat tagasi kehtestas Eurokomisjon tootjatele eesmärgi CO2 heitkoguste taseme osas EL turgudel aastas müüdud uutele sõidukitele – 130 g/km 2015.aastaks. Selle saavutamiseks lahjendasid paljud luksuslike sedaanide tootjad, sellised kui saksa BMW ja Daimler, oma mudelirida väiksemate sõiduautodega, kokkuvõtlikult aga saavutati eesmärk suhteliselt lihtsalt: enamike firmade jaoks osutus heitkoguste  vähendamine kaasaegsete mootorite efektiivsuse tõstmise raames piisavaks. Järgmine eesmärk on juba keerulisem – 95 g/km 2021.aastaks, samal ajal kui keskmiselt heidavad Euroopas uued sõidukid CO2 välja – 112 g/km. Iga liigse grammi eest kohustuvad autotootjad maksma iga müüdud sõiduauto eest 95 eur. Need tootjad aga, kes saavutavad Eurokomisjoni poolt kehtestatud madalama taseme, võivad müüa oma konkurentidele oma kvoodi ülejääke, mis lubab nende kvootide ostjatel vältida trahve.  

Kuigi Volvo on avatud süsinikukvootide müümisega seotud läbirääkimistele, ütles de Geiseleer, et seni selliseid läbirääkimisi ei peeta. Paljud autotöösturid on juba hankinud endale teiste kompaniide toetuse. Nii näiteks autotööstuse maailmaliider – saksa  Volkswagen – ei suuda 2021.aastaks oma elektrifitseerimisprogrammi viivituse tõttu viia oma tootmine vastavusse EL normidega ning sõlmis lepingu süsiniklaenude soetamiseks britannia firmalt  MG Motor (kuulub Hiina SAIC Motor´ile). Itaalia-ameerika liit aga, ameerika GeneralMotors ja jaapani Honda ostavad CO2 heitkoguste laenusid ameerika Teslalt.  

Tesla kaupleb oma ökopuhtusega mitte ainuüksi Euroopas. Autofirma müüb oma konkurentidele kvoote ameerika programmide ZEV (zero-emissionvehicle, nullheidetega transport), GHG (greenhousegas, kasvuhoonegaasid) ja CAFE (corporateaveragefueleconomy, firmade keskmine küttekulu) põhjal. Regionaalprogramm ZEVsündis Californias ja töötab täna 12 osariigis, nõudes autotöösturitelt ökotranspordi väljalaske teatud osa järgimist.   GHG föderaalprogramm, sarnaselt euroopa nõuetega, piirab CO2 heitkoguste mahtu, föderaalne CAFE aga jälgib läbijooksu näitajaid kütuse ühe galloni kohta.  

Fortune prognooside põhjal hakkavad Tesla süsinikulaenude müügist saadavad tulud langema juba 2021.aastal ning 2023.aastaks võib peamine elektrisõidukite tootja langeda kahjumisse. Loomulikult, kui ei suuda oma toodangu müüki kardinaalselt suurendada. Tendents on selleks olemas: 2.oktoobril kuulutas Tesla välja müükide rekordilise kvartalimahu – III kvartalis realiseeris firma pea 140 000 elektrimobiili, 44 % rohkem, kui 2019.aasta analoogilise perioodi jooksul. Kokku müüs Tesla aasta algusest ligikaudu 318 000 sõidukit, firma 2020.aasta eesmärgid – 0,5 miljonit elektrimobiili.